zaterdag 28 juni 2014

Graspop 2014 dag 2 * 28 juni 2014, Dessel - België




Graspop Metal Meeting dag 2
27, 28 en 29 juni 2014, Dessel - België


We hebben op de tweede dag de volgende bands gezien, Civil War, In Solitude, Prime Circle, Powerwolf, Skillet, Enslaved, Gojira, Eluveitie, Satyricon, Trivium, Alter Bridge en Dark Tranquillity. 


Civil War zijn oud bandleden van Sabaton

In Solitude gaf een goed concert

Prime Circle was niks

Feest bij Powerwolf

Mijn lieve vrouw had op zaterdag alweer voor een lekker ontbijt gezorgd en alvast een half brood, eieren en ham meegenomen voor de volgende dag. Na het ontbijt zwaaide ze ons uit en ging terug naar huis. Wij waren weer mooi op tijd op het terrein en ik ging met Rick kijken bij Civil War (Tom ging naar Carach Angren). Deze band bestaat volledig uit ex-leden van Sabaton en Astral Doors. De Sabaton stijl was dan ook wel te horen in de nummers, leuk optreden maar verder niet heel bijzonder. In Solitude was leuk, de band maakt aparte nummers en vooral Sister vind ik een geweldig lekker liedje. Daarna gingen we naar Powerwolf, die wilden we natuurlijk niet missen. We waren daar lekker vroeg dus konden we een groot gedeelte van de set nog beluisteren van Prime Circle. Nou dit was misschien wel het meest beroerde van alle drie de dagen. Ach Powerwolf. Het is allemaal niet heel ingewikkeld maar het blijft gewoon leuk en we hebben ons prima vermaakt. Verrassend vond ik daarna Skillet op de mainstage ernaast. Deze christelijke rockband klonk lekker opzwepend en helder als glas. Leuk die zingende dames-drummer. 


Rick

Tom

Broodje Mexicano

Skillet was goed

Biertje en loempia

Mooi overzicht


Setlist Civil War:
Lucifer's Court, I Will Rule the Universe, Rome Is Falling en 
Saint Patrick's Day.
Setlist In Solitude:
Sister, Death Knows Where, A Buried Sun, Lavender, Horses in the Ground en He Comes.
Setlist Prime Circle:
Closure, Evidence, Let the Night In, Gone, Yeah, Breathing,
Doors, Out of This Place, Never Gonna Bring Us Down en Not Alone.
Setlist Powerwolf:
Sanctified With Dynamite, Coleus Sanctus, Amen & Attack, Sacred & Wild, Resurrection by Erection, Raise Your Fist, Evangelist, Werewolves of Armenia, We Drink Your Blood en Lupus Dei.
Setlist Skillet:
Whispers in the Dark, Sick of It, Hero, Not Gonna Die,
Awake and Alive, Rise, Comatose, Monster en Rebirthing.
Setlist Enslaved:
Death in the Eyes of Dawn, Ruun, Ethica Odini,
As Fire Swept Clean the Earth, Allfaðr Oðinn en Isa.


Enslaved was weer prima

Gojira was goed

En weer gaat zanger Joe Duplantier voluit

Eluveitie!

Enslaved gaf zoals altijd weer een prima show. Gelukkig klonk de cleane zang deze keer goed en was het jammer dat het alweer afgelopen was. Snel naar Gojira, dit klonk weer zo strak als een te kleine broek die te heet gewassen was. Helaas kon ik de set niet geheel afluisteren want mijn grote favoriet Eluveitie ging van start in de Marquee. Nou dit werd het meest dynamische optreden voor mij althans van Graspop 2014. Ik stond helemaal vooraan met Nikki en Erik en de gehele 55 minuten werd ik van de ene kant naar de andere kant geduwd, kwamen er contstant crowdsurfers over m?n hoofd en was de pit niet te stoppen. Het water liep over mijn rug, het enige minpuntje was dat ik door alle drukte niet helemaal de tijd kreeg om van de muziek te genieten. Maar ja, een kniesoor?... Satyricon was daarna eigenlijk best tam vergeleken met Eluveitie. Toch een leuk optreden. 


Wat een chaos, zweet stond op m'n rug...

Satyricon

Setlist Gojira:
Explosia, The Axe, Backbone, The Heaviest Matter of the Universe,
Love, Flying Whales, L'Enfant Sauvage, Toxic Garbage Island en Vacuity.
Setlist Eluveitie:
Helvetios, Nil, Thousandfold, Luxtos, Inis Mona, Gray Sublime Archon,
Neverland, A Rose for Epona, The Siege, King en Havoc.
Setlist Satyricon:
Now, Diabolical, Black Crow on a Tombstone, Our World, It Rumbles Tonight,
Walker Upon the Wind, Repined Bastard Nation, The Infinity of Time and Space,
The Pentagram Burns, Fuel for Hatred, Mother North en K.I.N.G..

Trivium is altijd goed

Alter Bridge was steengoed

Mooi plaatje

Trivium was weer ijzersterk. De band behoort zo langzamerhand tot de top van de wereld. Daarna was het de beurt aan Alter Bridge. Op Fortarock konden ze me niet overtuigen en ik ging met een gemengd gevoel met Rick vooraan staan. Wat ben ik blij dat ik er bij was. Wat een supergaaf optreden was dit. Hebben echt van de eerste tot de laatste noot genoten en zo gauw ze weer eens in Nederland zijn ga ik er zeker heen. Gelukkig was het feest nog niet geheel voorbij vandaag want ook het laatste optreden van de dag (voor ons (ik, Rick en Tom)) Dark Tranquillity was toppie. Echt een prachtige afsluiter van een hele fijne dag 2 van het festival.

Doek aan het plafond in de Metaldome

Sterk optreden van Dark Tranquillity

Setlist Trivium:
Brave This Storm, Built to Fall, Strife, Black, Throes of Perdition,
Watch the World Burn, Through Blood and Dirt and Bone, Anthem (We Are the Fire),
Dying in Your Arms, Down from the Sky, Capsizing The Sea @Tape en In Waves.
Setlist Alter Bridge:
Addicted to Pain, White Knuckles, Come to Life, Cry of Achilles, Waters Rising,
Ties That Bind, Metalingus, Blackbird, Rise Today en Isolation.
Setlist Dark Tranquillity:
The Science of Noise, White Noise/Black Silence, Lost to Apathy, The Fatalist,
The Wonders at Your Feet, What Only You Know, Terminus (Where Death Is Most Alive), State of Trust, Thereln, Final Resistance, Endtime Hearts en Misery's Crown.

Mooi overzicht van de Metaldome

Lees hier verder over dag 3







Geen opmerkingen:

Een reactie posten