zondag 3 mei 2015

Twilight Force, Freedom Call en Sonata Arctica * 3 mei 2015, Tivoli Pandora - Utrecht


Setlist Twilight Force:
Forest of Destiny, Enchanted Dragon of Wisdom,
Twilight Horizon, Gates of Glory en The Power of the Ancient Force. 
Setlist Freedom Call:
666 Weeks Beyond Eternity, The Eyes of the World, Flying High,
Island of Dreams, Bleeding Heart, Metal Invasion, Ages of Power, Warriors en Land of Light.
Setlist Sonata Arctica:
White Pearl, Black Oceans..., X Marks the Spot, Ecliptica: Blank File, My Land, 8th 
Commandment, Replica, Kingdom for a Heart, FullMoon, Letter to Dana, UnOpened, 
Picturing the Past en Destruction Preventer. Toegift: Mary-Lou, The Wolves Die Young,  Don't Say a Word en Vodka.



Twilight Force

Prima powermetal

Wat een geweldige avond hebben we beleefd bij het Sonata Arctica. Dit concert zal bij velen (en zeker bij mij) in het top 5 lijstje van het dit jaar gaan eindigen. We waren deze avond met z'n drietjes op pad gegaan, ik met Rick en Robin. Na een hapje bij de McDonald op Hoog Catharijne waren we mooi op tijd bij de nieuwe Tivoli Pandora. We troffen daar Xander en Kimberley en later kwam ook Nikki nog met een maatje. De eerste support act zette meteen de toon van deze uitverkochte avond. De fantasy powermetal band Twilight Force gaf een heel leuk optreden met lekker aanstekelijke nummers. De band lijkt erg op Gloryhammer, ook qua aankleding (de monnik achter de toetsen), maar omdat Twilight Force een jaar eerder (2011) met deze act is begonnen gaat de eer wel naar deze mannen. 

Freedom Call 

Rechts gitarist Lars Rettkowitz

Tweede support act was Freedom Call. We hadden hier ook naar uitgekeken, dit omdat we de band amper een half jaar geleden als headliner hadden mogen aanschouwen (met 58 andere bezoekers……) in de Pul te Uden. Dit was één groot feest geweest en we hadden er zin in. Helaas was het geluid (stem en gitaar) van frontman Chris Bay in het begin niet helemaal goed. Gelukkig duurde dit maar een paar nummers en was het snel opgelost. Eerlijk gezegd vond ik de keuze om de gehele Eternity plaat (uit 2002) te spelen wel jammer. 

Bassist Pasi Kauppinen van Sonata Arctica gaat te keer

Als support kun je volgens mij beter al je topnummers spelen om zieltjes te winnen. Toen ik dat na afloop zei tegen zanger/gitarist Chris Bay gaf hij aan dat de Eternity plaat alleen maar uit topnummers bestaat (hahahahaha) en dat we maar twee krakers hadden gemist. De man heeft veel humor en het is altijd een groot genoegen om hem bezig te zien met het publiek maar ook om met hem te praten. Heerlijk was wel dat de set werd afgesloten met Warriors en het geweldig aanstekelijke Land of Light. De hele zaal sprong mee, supergaaf! 
Tony Kakko weet het goed te brengen

De stemming zat er inmiddels heel goed in en dat was te merken bij opkomst van Sonata Arctica. Een enorm gejuich steeg op toen de band na de leuke intro het podium op kwam. Sonata zou Sonata niet zijn als ze toch niet weer een verrassing in petto hadden. Er werd niet begonnen met de Ecliptica plaat (vanavond werd de gehele plaat gespeeld ter ere van het 15 jarig jubileum van dit meesterwerk) maar het eerste nummer was het prachtige White Pearl, Black Oceans... van Reckoning Night gevolgt door X Marks the Spot van de laatste plaat Pariah's Child. Toen was het pas tijd voor de gehele Ecliptica plaat. 
Even een rustpuntje

IJzersterk optreden!

Het werd een feest der herkenning met eigenlijk allemaal krakers. Het prachtige Replica, gevolgd door het krachtige Kingdom for a Heart en mijn lievelingsnummer FullMoon. Heerlijk meeblèren, Run Away, Run Away, Run Away! Ook de toegiften waren erg goed gekozen, met als klapper Don't Say a Word. Natuurlijk werden we zoals altijd uitgezwaaid met Vodka, waarom zou je hier mee stoppen als iedereen dit leuk vind? Na afloop moesten we gewoon even bijkomen van al dit geweld. Toch nog maar een biertje genomen en bij de merchandising hebben Rick en Robin een shirt gekocht van Sonata Arctica en ik één van Freedom Call. Robin ook nog een getekende poster en een plectrum. Nog gezellig nagebabbeld en met een aantal hoofdrolspelers van deze prachtige avond op de foto gegaan. 
Gitarist Elias Viljanen en Henrik Klingenberg op keyboards

Elias en Tony

De band bedankt het uitzinnige publiek

Met zanger/gitarist Chris Bay van Freedom Call

Met de bandleden van Freedom Call

Plectrum van Freedom Call

Poster met handtekeningen van Sonata Arctica

Hieronder mijn eigen gemaakte filmpje (met m'n gsm) van Sonata Arctica (Replica) op youtube:


Lees ook een review op: http://www.metalfan.nl/






3 opmerkingen:

  1. Nice! Ik zat serieus erover te twijfelen of ik hier naartoe zou gaan maar uiteindelijk besloten om het niet te doen aangezien ze op Graspop staan en da's alweer over minder dan 7 weken. Het leek me iets teveel van het goede. Wel jammer dat ik daardoor White Pearl, Black Oceans gemist heb want da's juist een van mijn favoriete nummers (1. Sing In Silence, 2. Victorias Secret, 3. White Pearl, Black Oceans, 4. Fullmoon)
    Mocht je nog gezelschap zoeken voor Gojira en/of Annihilator dan moet je even een seintje geven. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, jammer had het leuk gevonden als je er bij geweest was. Ik verwacht op Graspop eerlijk gezegd wel een andere set. Gojira ga ik heen, Annihilator weet ik nog niet zeker kan namelijk ook Stratovarius worden (Robin is daar ook een grote fan van).

      Verwijderen
    2. Zeker een andere set. Hoger 'hit' gehalte wat de kant op Victorias Secret flink verhoogt. Gaat hoe dan ook een feestje worden.
      Ik heb m'n ticket voor Gojira inmiddels op zak. Ik ga denk ik direct vanuit werk daarheen maar je bent/jullie zijn van harte welkom om mee terug te rijden (=thuis voor de deur afzetten).
      Stratovarius moet ik eerlijk bekennen doet me compleet niks. Te poppy naar mijn smaak. Mocht het Annihilator worden... roepen!

      Verwijderen