dinsdag 15 mei 2018

FFOOSS en Seether * 15 mei 2018, TivoliRonda - Utrecht


Setlist FFOOSS:
.
Setlist Seether:
Stoke the Fire, Gasoline, Truth, Rise Above This, Words as Weapons,
Betray and Degrade, Save Today, Country Song, Driven Under, Fine Again,
Broken, Nobody Praying for Me, Fake It, Let You Down en Remedy. 


FFOOSS


Uit Utrecht

Prachtige avond met een zwarte rand. Op dinsdag 15 mei ging ik met Kimberley en Ben naar Seether in Tivoli. Eerlijk gezegd was ik niet naar deze band gegaan als ze in bijvoorbeeld De Effenaar hadden gestaan maar zo dicht bij huis vond ik het toch de moeite waard. Vooral ook omdat ik de band één keer eerder had zien optreden in 2014 op Graspop. Dit vond ik een uitstekend optreden en het viel toen ook op dat het live allemaal wat steviger en dynamischer is dan op de albums. 


Sophia de Geus


Jannes van Kaam

We waren mooi op tijd in de zaal en het was vanavond lang niet uitverkocht, volgens een jongen achter de tap waren er ongeveer 1000 kaarten verkocht. Eerlijk gezegd vind ik dat best nog wel oké voor een band die niet heel erg bekend is, ik had ze eigenlijk eerder in de Pandora zaal (capaciteit 700) verwacht dan in de grote Ronda (capaciteit 2000). Uiteindelijk leek het toch nog wel lekker vol volgens mij vanaf het podium want ook op het balkon stond een rij langs de rand. 


Seether


Shaun Morgan

De support vanavond werd verzorgd door FFOOSS, een fuzzy trash-pop duo uit Utrecht, zoals ze zelf aangeven. Het was inderdaad redelijk stevig wat drummer/zanger Jannes van Kaam en gitarist/zangeres Sophia de Geus voortbrachten op het podium, dat dat met twee personen zo heftig kan zijn! De "band" heeft net een single uit, Take Off Your Skin, de track bereikte in januari de eerste plaats in de FTM top 100. Ik had af en toe een flashback naar de band Belly uit de jaren negentig, ik had daar toen een album van en het had er af en toe wel wat van weg. Leuk en bijzonder optreden die door ons alle drie goed gesmaakt werd (even een Belgische term gebruikt). 


Begon wat rustig


Vanaf het balkon

De biertjes smaakten vanavond wel erg goed, kwam het door het warme weer of omdat Ben er vanavond bij was? Om negen uur was het dan de beurt aan Seether. De post-grungeband uit Zuid-Afrika bestaat nog niet zo heel lang, opgericht namelijk in 1999. De mannen zijn behoorlijk beïnvloed door Pearl Jam, Alice in Chains en Deftones. Maar als je je ogen dicht doet dan hoor je Nirvana, niet dat dat trouwens erg is, het is juist wel bijzonder lekker! Toen de band in 2003 ging toeren met Evanescence kreeg zanger Shaun Morgan een relatie met Amy Lee en bracht de band het nummer Broken opnieuw uit, nu als duet, waardoor de band behoorlijk bekend werd in Amerika, Groot-Brittannië en Australië. 


Mooi lichtenspel


De discobol

In 2005 had Seether hun grootste hit met Remedy, haalde zelfs een nummer 1 positie in de VS Mainstream Rocklijst. Ondertussen had gitarist en vriend van Shaun, Pat Callahan de band verlaten en moest hij in 2006 zelf een ontwenningskliniek in. Alcohol en cocaïne was zijn leven gaan beheersen en dat gaf Amy Lee van Evanescence weer de nodige inspiratie voor één van hun allergrootste hits, Call Me When You're Sober. Met Fake It scoorde Seether daarna zelf ook weer een nummer 1 hit. In Europa heeft de band eigenlijk nooit veel gedaan, weet zelf niet hoe dit komt, maar dat kan net zo goed aan hun label gelegen hebben. 


Ging lekker los


Shaun Morgan

Vanavond dan zomaar in Utrecht. De toon werd meteen gezet met het knallende Stoke the Fire en meteen daarna Gasoline. De muziek en ook de stem van Shaun Morgan geven je telkens weer flitsen van Nirvana en bij de meeste nummers is het lastig om niet mee te bewegen. Opvallend veel jongeren vanavond, maar misschien wel logisch daar deze band uit een latere periode van de stevige muziek komt. We genoten van heerlijke nummers als Rise Above This, Betray and Degrade, Save Today en Fine Again. Met Fake It ging het dak eraf evenals de zalige toegift Remedy. 


Dale Stewart op de akoestische gitaar


Het was een feestje

Het was een fantastische avond, behalve dat er voor mij vlak na het optreden het akelige bericht kwam dat mijn stiefvader was overleden. Na 38 jaar getrouwd geweest te zijn met mijn moeder was hij vanavond rustig ingeslapen. We zijn meteen naar huis gegaan, wel was Ben nog op het verkeerde bus perron (D) terecht gekomen (hoe kon dat nou?). Maar na een klauterpartij over het hek (gelukkig bleef er niks in hangen) konden we nog net op tijd de bus naar huis op perron C halen. 


Ben in de bus naar huis


Seether - Fake It 
(filmpje gemaakt met mijn smartphone)


Seether - Remedy (part) 
(filmpje gemaakt met mijn smartphone)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten